Motion till Kyrkomötet
Inrättande av Svenska kyrkans bank

Mot 2005:32

Förslag till kyrkomötesbeslut

Kyrkomötet beslutar att ge Kyrkostyrelsen i uppdrag att utreda möjligheten att Svenska kyrkan inrättar en egen bankrörelse, Svenska kyrkans bank, för församlingar, samfälligheter, stift och andra enheter som har nära anknytning till Svenska kyrkan.

Motivering

En egen bankrörelse inom Svenska kyrkan skulle kunna underlätta för kyrkan att även framöver vara en rikstäckande folkkyrka och för församlingarna att bedriva verksamhet. Banken skulle erbjuda både in- och utlåning till förmånliga villkor för församlingar, samfälligheter, stift och andra enheter som har nära anknytning till Svenska kyrkan. Redan i dag finns en god erfarenhet av ekonomiska och etiska placeringar. En Svenska kyrkans bank skulle, förutom att tillhandahålla experthjälp vid placeringar i värdepapper, även kunna bevilja lån till bl.a. kyrkorenoveringar.

Exempel på enheter som har nära anknytning till Svenska kyrkan kan vara stiftelser med anknuten förvaltning, vilka utgör ett viktigt bidrag till att finansiera Svenska kyrkans verksamhet, och verksamheter i och knutna till Församlingsförbundet.

Genom Svenska kyrkans koncernkonto, Kyrkkontot, hanteras församlingarnas, samfälligheternas och stiftens kyrko- och begravningsavgifter om totalt 13 650 000 000 kronor år 2004. Därtill kommer verksamhets- och finansiella intäkter för lokal nivå, stiften och nationell nivå. Huvuddelen av Svenska kyrkans utgifter fördelar sig på kostnader för personal och fastighetsförvaltning.

Utöver administrativ och pastoral samverkan mellan församlingar, samfälligheter och stift skulle en utökad finansiell samverkan kunna bidra till att ge våra enheter så ekonomiskt fördelaktiga villkor för sin verksamhet som möjligt. En nischad bankrörelse inriktad på den verksamhet som bedrivs inom Trossamfundet Svenska kyrkan och närstående enheter skulle kunna vara en sådan samverkansform.

Vid kyrkofondsstyrelsens arbetsutskotts studiebesök i februari 2004 hos Den Danske Folkekirken framkom att den omsätter ungefär 5 000 mkr (danska) per år. Fællesfonden är Folkekirkens huvudkassa, med ett eget kapital om 1 000 mkr. Inom dess verksamhet administreras bl.a. ett internt banksystem med cirka 2 000 mkr i omsättning. Inlånat kapital från församlingar som förvaltades i jord, skog och obligationer gav år 2003 en ränta på 4 procent till församlingarna och resterande del av avkastningen tillföll Fællesfonden. Av Fællesfondens finansiella intäkter lånades 50 procent ut till kyrkliga enheter för renovering av kyrkobyggnader m.m. till en ränta som motsvarade inlåningsräntan, dvs. 4 procent.

Vi kyrkofondsstyrelsens studiebesök i september 2004 hos Church of England besöktes Church Commissioners som främst förvaltar Church of Englands tillgångar, vilka 31/12 2003 uppgick till 3,9 billioner pund. Church Commissioners Fund styrs som en enda sammanhållen enhet och uppfyller två klart uttalade ändamål, vilka bestämmer den finansiella strategin. En del av fonden står för de medel som skall täcka den upplupna pensionsskulden för prästpensionerna, vilka uppkommit för tjänstetid före 1998. Resterande del av fonden leds med avsikten att kunna upprätthålla en konstant nivå på långsiktig kostnadstäckning för andra kyrkliga ändamål, bl.a. den del av prästlönerna som täcks av den nationella nivån. Church Commissionerns har en etisk finanspolicy och man har en Ethical Investment Advisory Group som ger ut en årlig rapport. Övertaliga kyrkor ligger i malpåse och driftskostnaderna betalas av stiften, under tiden som man undersöker ett annat användningsområde i samarbete med Church Commissioners, som har en fond för kulturella värden om 2 miljoner pund. Inom en 10–15-årsperiod räknar man med att det blir problem med renoveringsbehoven för de kyrkor som används i dag.

Utifrån att ha studerat Den Danske Folkekirke och Church of Englands organisatoriska uppbyggnader samt förvaltningen av de finansiella tillgångarna, för att underlätta för kyrkans alla organisatoriska delar att fortleva i en tid av allt kärvare ekonomiskt klimat, har vi dragit slutsatsen att det skulle gynna alla om även Svenska kyrkan hade an annan finansiell organisation än i dag.

Vi föreslår därför att Kyrkostyrelsen får i uppdrag att utreda möjligheten att Svenska kyrkan inrättar en egen bankrörelse, Svenska kyrkans bank.

Rimforsa och Täby den 17 juli 2005

Sigvard Olsson Bertil Persson